MENU

VAAL collection

4861
0

VAAL - complete collection

Photography: Nana van Dijk - www.nanavandijk.com
Styling: Red Suitcase - www.redsuitcase.nl

VAAL - clutch & shopper

Photography: Nana van Dijk - www.nanavandijk.com
Styling: Red Suitcase - www.redsuitcase.nl

VAAL - backpack

Photography: Nana van Dijk - www.nanavandijk.com
Styling: Red Suitcase - www.redsuitcase.nl

VAAL - bracelets

Photography: Nana van Dijk - www.nanavandijk.com
Styling: Red Suitcase - www.redsuitcase.nl

VAAL - necklace

Photography: Nana van Dijk - www.nanavandijk.com
Styling: Red Suitcase - www.redsuitcase.nl

VAAL - necklaces

Photography: Nana van Dijk - www.nanavandijk.com
Styling: Red Suitcase - www.redsuitcase.nl

VAAL - shoes

Photography: Nana van Dijk - www.nanavandijk.com
Styling: Red Suitcase - www.redsuitcase.nl

Vouwen, plooien en strijken. Lijnen, ritme en lagen. Een opstapeling van traditie, een verweving van toen en nu.  

Er zijn vele combinaties van vouwen, plooien en vormen terug te vinden in de Nederlandse klederdrachten. Scherpe vouwen in mutsen, rokken en doeken. Gesteven of gestreken, elke plooi was er voor een reden en deed iets met de stof. De techniek van het vouwen en plooien is voor ons een belangrijk uitgangspunt geweest. 

Een ander opvallend element uit de streekdrachten zijn de vele lagen die over elkaar gedragen werden. Meerdere rokken met daarover een schort. Een lijfje, een beuk en een doek. Ondermuts, oorijzer en bovenmuts. Deze gelaagdheid is vertaald naar verschillende materialen die samenwerken. Uitgaande van de eigenschappen constructie, bescherming en decoratie, zoals wij deze gezien hebben in de drachten, zoeken we naar spannende combinaties door materiaal en techniek met elkaar te verbinden. De items uit onze collectie refereren allen aan de dracht van toen met het oog op nu.

 

 

 

Folds, pleats and streaks. Lines, rhythm and layers. A stratification of tradition, an interweaving of the past and the present.    

Traditional Dutch attire is comprised of various types of folds and pleats. Fabrics are treated with starch and heat to give form and structure. Sharp folds are ironed into fabric to shape caps, skirts and cloths. Whether starched or ironed, each pleat sculpts the fabric in a meaningful way, and change the manner in which garments drape over the body. These traditional folding and pleating techniques inform our collection and are an important point of departure for our work. 

 A noteworthy feature of regional folkloric attire is the way in which many layers are worn over one another. Multiple skirts are worn under an apron. A bodice and an ornamental vest-like garment for bosom and back are combined with a large cloth. A complete set of headgear includes an under cap, a decorative ear brace and a bonnet. Materials are stratified to complement each other aesthetically and functionally. The construction of the fabric, its protective properties and decorative qualities are the platform from which we search for intriguing combinations of technique and material.  The items in our collection refer to the traditional way of dressing with an eye on the present.